Kwaliteit
Algemeen:
Het werken volgens bepaalde kwaliteitseisen is een keuze die je
zelf maakt. Het is ook in de trimwereld niet verplicht maar kan een belangrijke
toegevoegde waarde ten opzichte van de klant geven. Het onderstaande
helpt je een beetje in de goede richting.
Let op: kwaliteit is geen vervanging van alle wettelijke
eisen (arbo, milieu, administratie, dierenwelzijn) waar je al aan moet voldoen. Het is een extra.
Zie het werk als een proces; een "onbewerkte" hond verandert
(op diervriendelijke wijze) door het proces in een "bewerkte"
hond, die voldoet aan de eisen van de klant. Klanttevredenheid en het
goed beheersen van het proces zijn de basis voor kwaliteit.
Wees zorgvuldig met de hond. Het is een levend wezen en een dierbaar bezit
van de klant. Zonder een hond, die zich in de trimsalon op zijn gemak
kan voelen, geen goed werkend proces en dus zeker geen kwaliteit!
Het leveren van kwaliteit
begint met een goede opleiding. Inventariseer de vooropleiding en eventuele
reeds gedane cursussen van jezelf en het personeel. Maak een opleidingsplan,
wat er voor zorgt dat iedereen voldoende kennis van de werkzaamheden heeft.
Zorg, waar nodig, voor extra werkinstructies, zoals bv trimschema's, het gebruik van shampoo, droogkasten enz. Ook
de speciale klantenwensen of prijsafspraken moeten bij het personeel goed
bekend zijn. Dit alles moet actueel zijn.
Maak een planning van alle (dagelijkse) werkzaamheden waardoor jij of
de klant niet voor ongewilde verrassingen komt te staan.
|
|
Zorg ervoor dat de trimsalon goed ingericht is (werkomstandigheden) en
dat de juiste materialen voor het proces beschikbaar zijn. Het kopen van
een reserve tondeuse zal dus echt nodig zijn! Zorg ervoor dat je ook goed
weet welke materialen je inkoopt. Een shampoo met de kleur groen zegt
namelijk erg weinig.
Zorg ervoor dat het personeel goed weet wat hun werkzaamheden, bevoegdheden
en verantwoordelijkheden zijn. Schrijf het op, zodat iedereen weet wat
hij of zij moet of mag doen.
Kijk met enige regelmaat eens rond in de trimsalon; is alles geregeld
en aanwezig om het proces goed te doen verlopen? Neem maatregelen als
er afwijkingen zijn en controleer op een later tijdstip of de maatregelen
juist waren. Het noteren van afwijkingen en maatregelen zal dus nodig
zijn.
Om te weten wat de klanten van jouw werk denken kan een klanttevredenheidsonderzoek
belangrijk zijn. Registreer de resultaten. Na analyse kunnen verbeteringen
in het proces gemaakt worden.
Het registreren en behandelen van klachten van klanten is ook
belangrijk. Heeft een klant een klacht; noteer deze, verhelp de klacht,
en zorg ervoor dat er ook voor de toekomst iets mee gedaan wordt. Het
is belangrijk herhaling te voorkomen!
Deze twee punten lijken niet prettig. Opschrijven "wat er fout is
gegaan" met je eigen werk is op dat moment niet leuk. Voor het verbeteren
van het proces zijn ze echter zeer belangrijk.
Zoals je ziet valt het allemaal best wel mee.
In het kort: zorg ervoor dat je goed weet wat en wanneer je werk verricht
en dat je werkt aan continue verbetering.
|